Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne - Terapia poznawczo-behawioralna z elementami terapii opartej na uważności
Iwona Dąbrowska
11-12.10.2024
640 PLN
Online
psycholodzy pracujący w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, szkołach, poradniach zdrowia psychicznego, terapeuci
20 godzin dydaktycznych
- Główne cele szkolenia:przedstawienie podstawowej wiedzy na temat mechanizmów powstawania i podtrzymywania zaburzenia,
- zapoznanie uczestników z kryteriami diagnozy oraz z kwestionariuszami wykorzystywanymi do diagnozy OCD
- przekazanie informacji dotyczących założeń i strategii terapii poznawczo-behawioralnej i ćwiczeń opartych na uważności wykorzystywanych w pracy z OCD
- zapoznanie z podstawowymi technikami terapeutycznymi oraz przebiegiem terapii ze wskazówkami do praktycznego stosowania,
- ćwiczenie praktycznych umiejętności planowania i przeprowadzania omawianych interwencji terapeutycznych.
Forma: wykładowo-warsztatowa
Czas trwania szkolenia: 16 godzin dydaktycznych
Plan szkolenia:
Część teoretyczna warsztatu
- Diagnoza, kryteria klasyfikacyjne wg DSM-IV/V oraz ICD-10,
- Postacie objawów obsesyjno-kompulsyjnych: pojęcie myśli natrętnej, czynności natrętnej, rytuału jawnego, rytuału psychicznego, pierwotnego spowolnienia, ruminacji myślowych.
- Zagadnienia epidemiologiczne.
- Spektrum zaburzeń obsesyjno-kopulsyjnych
- Przesądy, myślenie magiczne; rytuały wczesnodziecięce
- Etiologia
- Terapia poznawczo-behawioralna z elementami terapii opartej na uważności
- Terapia ekspozycyjna (cele, strategie, mechanizmy modyfikacji zachowania, ekspozycja: rodzaje, gradacja, zasady wdrażania; powstrzymanie reakcji: zasady prowadzenia, hierarchia stopniowana).
- Inne techniki behawioralne stosowane w terapii zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego: wyolbrzymianie, blokowanie myśli natrętnych, zmiana przedmiotu lub substytucja natrętnych myśli, substytucja zachowań negatywnych, modelowanie, kształtowanie, odwracanie nawyku, warunkowanie klasyczne, warunkowanie sprawcze.
- Wykorzystanie technik opartych na uważności w terapii OCD,
- Terapia poznawcza (psychoedukacja, przeformułowanie poznawcze, specyfika terapii poznawczej zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego u dzieci i młodzieży: eksternalizacja objawu).
Część praktyczna:
- Ocena i ćwiczenia nasilenia zaburzenia obsesyjno-kompulsyjnego przy pomocy dostępnych skal
- Prezentacja sesji terapii ekspozycyjnej: ekspozycja jawna oraz wyimaginowana z uwzględnieniem gradacji ekspozycji w odniesieniu do rytuałów jawnych oraz ukrytych w połączeniu z modelowaniem oraz kształtowaniem; wyolbrzymianie oraz blokowanie natrętnych myśli.
- Prezentacja ćwiczeń opartych na uważności w pracy z pacjentem z OCD
- Praca uczestników kursu w podgrupach: planowanie i odgrywanie ekspozycji oraz sposobów powstrzymania reakcji w odniesieniu do różnych rodzajów objawów obsesyjno-kompulsyjnych, monitorowanie nasilenia niepokoju i przymusu rytualizacji w trakcie ekspozycji oraz powstrzymania reakcji.
Każdy uczestnik szkolenia dostanie bogaty zestaw materiałów, oraz certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu terapii poznawczo-behawioralnej.