Podstawy psychoterapii poznawczo-behawioralnej. Konceptualizacja w terapii poznawczej, sposób prowadzenia terapii, struktura sesji
Podstawy terapii poznawczej:
- Podstawowe założenia terapii poznawczej. Psychoedukacja klienta w modelu poznawczym
- Planowanie i przebieg terapii
- Praca z myślami automatycznymi – rozpoznawanie, dyskusja, tworzenie myśli i zachowań alternatywnych
- Praca ze zniekształceniami poznawczymi czyli logiczne błędy w ludzkim myśleniu
- Jak modyfikować przekonania klienta.
- Techniki pomagające w rozwiązywaniu problemów
- Terapia behawioralna – rola ekspozycji i eksperymentów behawioralnych w leczeniu pacjentów
Konceptualizacja w terapii poznawczej, sposób prowadzenia terapii, struktura sesji
Konceptualizacja przypadku w terapii behawioralno- poznawczej opisuje i wyjaśnia problemy zgłaszane przez pacjenta podczas terapii. Jej podstawową funkcją jest ukierunkowanie terapii na zmniejszenie stresu leczonej osoby i zwiększenie jej odporności na doświadczane trudności. Osiągnięcie tych celów jest możliwe, gdy konceptualizacja spełnia kilka funkcji: podsumowuje doświadczenia pacjenta, normalizuje jego doświadczenia, promuje zaangażowanie, złożone cele lub problemy czyni możliwymi do realizacji oraz porządkuje kolejne interwencje. Ponadto, identyfikuje mocne strony pacjenta i sugeruje jak zwiększyć odporność na doświadczany stres, proponuje najprostsze interwencje, uprzedza wystąpienie trudności, pomaga zrozumieć brak efektów w terapii oraz umożliwia prowadzenie wysokiej jakości superwizji. Z tego względu nabycie umiejętności dokonywania prawidłowej konceptualizacji w modelu poznawczo-behawioralnym jest jedną z podstawowych umiejętności terapeuty.
Z drugiej strony po postawieniu diagnozy terapeuci poznawczo – behawioralni mogą rozpocząć i prowadzić terapię według programów leczenia konkretnych zaburzeń, których skuteczność została potwierdzona w wielu badaniach. Niestety w czasie prowadzenia terapii może się zdarzyć, że pacjent nie odpowiada na typowe leczenie w ramach CBT. W takim wypadku konieczne jest odkrycie jego przekonań lub schematów, które powodują, że zmiana nie jest możliwa.
W czasie warsztatu zajmiemy się na podstawie przedstawionych przypadków tworzeniem konceptualizacji poznawczej pacjentów oraz odkrywaniem jakie zmiany w stosunku do „standardowej” terapii poznawczo – behawioralnej terapeuta powinien wprowadzić do pracy z klientem.
Konceptualizacja:
- Ramowy schemat prowadzenie terapii poznawczo – behawioralnej
- Zbieranie wywiadu, tworzenie wstępnej konceptualizacji,
- Model konceptualizacji przypadku wg j. Beck i M. Reinecke
- Wybór protokołu leczenia na podstawie diagnozy i wstępnej konceptualizacji, ustalanie celów,
- Struktura sesji,
- Zastosowanie konkretnych technik terapeutycznych w pracy z dzieckiem i nastolatkiem.
- Planowanie terapii na zasadzie: ustalanie celu – ustalenie kolejnych zadań – wybór techniki Praca wg schematu – wybierz kraj który napadasz, wybierz miasto, które zdobywasz, zdecyduj się na rodzaj broni.
Forma prowadzenia zajęć:
Krótki wstęp teoretyczny, prezentacja i omówienie przypadków, prezentacja i ćwiczenie konkretnych technik terapeutycznych indywidualnie i w grupach, prezentacje multimedialne.
Korzyści z uczestnictwa:
Dzięki nabytej wiedzy i poznanym umiejętnościom uczestnicy będą:
- Umiejętność dobierania protokołu terapeutycznego do rozpoznania
- Umiejętność rozpoznawania sytuacji w których konieczne jest odejście od standardowej terapii poznawczo – behawioralnej
- Umiejętność budowania konceptualizacji pacjenta na podstawie wywiadu, modelu teoretycznego zaburzenia oraz informacji uzyskanych od klienta w trakcie terapii.