Terapia schematów, stworzona przez Jefreya Younga, jest skuteczną metodą leczenia osób z zaburzeniami osobowości, głównie z klastra B i C. Opiera się na technikach pracy doświadczeniowej oraz rozszerzonej relacji terapeutycznej, opartej na ograniczonym powtórnym rodzicielstwie, Terapeuta staje się dla pacjenta modelem "idealnego rodzica", który zaspokaja podstawowe potrzeby emocjonalne, rozumie emocje pacjenta, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, stabilność relacji, przynależność i akceptację, uważnia, stawia granice, konfrontuje się empatycznie.
Terapia schematów pacjentów z klastra B wymaga umiejętności rozpoznawania ich wyjątkowych trybów radzenia sobie, odpowiednich strategii reagowania na nie i widzenia traumy wrażliwego dziecka, które stoi za samopowiększaniem się, poszukiwaniem uwagi, ukajaniem się, złoszczeniem lub odłączaniem.
Pacjenci z zaburzeniami osobowości wywołują często schematy terapeutów. Częścią pracy jest samoświadomość własnych strategii i umiejętność zaopiekowania się własnym wewnętrznym dzieckiem, które pojawia się na sesjach.
Wbrew powszechnej opinii, można wyleczyć pacjentów z zaburzeń osobowości.
W dodatku praca metodą Jefreya Younga może być bardzo wdzięczna i satysfakcjonująca. To osoby, które często bardzo się przywiązują, zostają w terapii aż do wyleczenia, są mądre, hiperempatyczne i interesujące. Terapia schematów jest dla nich "szyta na miarę". Ucząc rozpoznawania trybów często słyszymy, że "czytamy w ich myślach". Ten warsztat będzie zatem o czytaniu w myślach ;)
Program:
1. Diagnoza i diagnoza różnicowa zaburzeń osobowości z klastra B
2. Osobowość bordeline
a. czym osobowość z pogranicza różni się od CHAD i ADHD?
b. relacja terapeutyczna
c. typowe schematy: deprywacja emocjonalna, wadliwość i wstyd, opuszczenie, skrzywdzenie
d. typowe tryby: wrażliwe dziecko, rozzłoszczone dziecko, odłączony obrońca, wymagający/karzący krytyk
e. podstawowe strategie terapeutyczne
3. Osobowość narcystyczna - diagnoza i rodzaje
a. Na co warto uważać w relacji terapeutycznej
b. typowe schematy: wadliwość i wstyd, wielkościowość,
c. typowe tryby: nadkompensator, odłączony samoukoiciel
d. Podstawowe strategie terapeutyczne
4. Osobowość histrioniczna
a. Kiedy warto pomyśleć o tym rozpoznaniu
b. Historia życia, czyli trauma stojąca za dramą
c. typowe schematy: poszukiwanie uwagi i akceptacji
d. typowe tryby: poszukiwacz uwagi i akceptacji, "uratuj mnie", tryb ofiary i trójkąt dramatyczny
e. Podstawowe strategie terapeutyczne
5. osobowość dyssocjalna
a. Co jest ważne w budowaniu relacji terapeutycznej
b. czy osoby dyssocjalne posiadają wrażliwe dziecko?
c. typowe schematy: nieufność i skrzywdzenie
d. typowe tryby: predator
e. podstawowe strategie terapeutyczne
Forma prowadzenia zajęć: Forma prowadzenia zajęć jest warsztatowa. W czasie warsztatu planowana jest praca nad uczeniem się stosowania konkretnych technik terapeutycznych. Ćwiczenia będą prowadzone w formie przypominającej rzeczywistą terapię, aby zamodelować i wyjaśnić prezentowane metody. Po przedstawieniu ćwiczeń, będziemy je powtarzać w parach. Jest to naukowo udowodniona metoda skutecznego uczenia terapii schematów.