Szkolenie na zamówienie
Dla rad pedagogicznych i nauczycieli
Psycholog wobec trudnych i niepożądanych zachowań w szkole jak wspomagać,monitorować i modyfikować podejmowane przez szkołę interwencje jak konstruować i monitorować Szkolne Systemy Bezpieczeństwa

Osoba prowadząca
Marta Jerzak

Odbiorcy szkolenia: szkolenie przeznaczone dla psychologów i pedagogów, zarówno tych pracujących w szkołach, jak i dla współpracujących na co dzień z nimi (np. pracujących w Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych).

Praca w szkole to duże wyzwanie dla każdego specjalisty. Agresywne zachowania, łamanie obowiązujących norm, przekraczanie wyznaczonych granic to tylko niektóre z zachowań, które stanowią szkolną codzienność. Szkolna rzeczywistość wymaga opracowania systemu wprowadzającego ład i porządek, z jednej strony ograniczając swobodę uczniów, z drugiej jednak zapewniając im tak potrzebne poczucie bezpieczeństwa. W opracowaniu SSB istotną rolę odgrywa psycholog/pedagog. Specjaliści ci wspierają nauczycieli i wychowawców w przygotowaniu systemu. Dodatkowo pomagają im monitorować i modyfikować system w razie wystąpienia trudności.

Jak wiemy zarówno psycholog, jak i pedagog obowiązani są wypełniać zalecenia zawarte w Rozporządzeniu MEN, czyli m.in. prowadzić badania i działania diagnostyczne dotyczące poszczególnych uczniów, minimalizować skutki zaburzeń rozwojowych, prowadzić terapię indywidualną i grupową, itp. Na co dzień jednak najczęściej specjaliści ci oddelegowani są do „gaszenia pożaru" w klasie. Niestety takie działania nie pomogą ani w wypełnianiu przydzielonych im obowiązków ani nie spowodują, że dany klasowy „pożar" zostanie ugaszony na stałe. Istotnym wydaje się zatem przeformułowanie dotychczasowego patrzenia na rolę szkolnego psychologa czy pedagoga, zarówno przez nauczycieli, jak i rodziców. Dodatkowo należy „wyposażyć" ich w skuteczne narzędzia niezbędne do budowania współpracy z nauczycielami czy rodzicami. Psycholog nie powinien być przez dziecko odbierany jako „osoba od wyznaczania kar", nie należy też straszyć uczniów pójściem do psychologa czy pedagoga za karę. Zazwyczaj takie wizyty w gabinecie specjalisty dla dzieci odbierane są jako nagrody, zatem zamiast wygasić trudne zachowania dodatkowo je wzmacniają. Ponadto jak wynika z badań interwencje nastawione na ukaranie dziecka nie przynoszą żadnych długotrwałych efektów lub wręcz doprowadzają do pogorszenia zachowania.

Szkolny system Bezpieczeństwa to zbiór norm i zasad, które odnoszą się do zachowań, jakie szkoła chce kształtować u swoich uczniów. Aby wspomóc działania nauczycieli, system wzbogacony został o przywileje, które otrzymują uczniowie za jego przestrzeganie, oraz konsekwencje wyciągane w razie niestosowania się do postawionych wymagań. W naszej opinii pracując z uczniem warto wprowadzać przede wszystkim te techniki, których celem będzie zwiększenie motywacji dziecka. Jedną z podstawowych metod terapeutycznych jest przekierowanie swojej uwagi na pozytywne wydarzenia i podkreślanie ich oraz zachowań dziecka. Pomóc w tym może wprowadzanie z jednej strony pochwał, które wzmocnią motywację wewnętrzną dziecka, z drugiej zaś przywilejów, nagród działających na motywację zewnętrzną. Dzięki takim działaniom dorośli nauczą się świadomego kierowania swojej uwagi na najdrobniejsze pozytywne zachowania przejawiane przez ucznia. Dzieci zaś słysząc od swoich nauczycieli pozytywne informacje zwrotne dowiadują się, które z zachowań warto powtarzać, by ponownie zyskać uwagę dorosłego. Konsekwentne zauważanie i podkreślanie pozytywnych działań dziecka doprowadzi do częstszego pojawiania się ich w przyszłości.

Cel szkolenia:

  • analiza trudnych zachowań występujących na terenie szkoły
  • przedstawienie kolejnych etapów tworzenia Szkolnego Systemu Bezpieczeństwa
  • omówienie technik wzmacniających prospołeczne zachowania uczniów
  • przygotowanie przykładowego Kodeksu Złości
  • przedstawienie indywidualnego planu pracy z uczniem przejawiającym niepożądane zachowania.

Program szkolenia:

1. Rola psychologa/pedagoga szkole.

2. Zespół wychowawczy i jego zadania.

3. Kiedy skupić się na interwencji w szkole, a kiedy szukać pomocy specjalistycznej. Jakie są zadania możliwe do zrealizowania na terenie szkoły, a w czym specjaliści nie pomogą.

4. Scenariusz trudnego zachowania – opracowanie listy niepożądanych zachowań występujących na terenie szkoły.

5. Zasady:

  • Reguły tworzenia zasad.
  • Opracowanie listy szkolnych zasad w oparciu o tworzone scenariusze trudnych zachowań.

6. Nagrody, pakiet przywilejów, zestaw gwarantowany przez prawo.

7. Wzmacnianie zachowań prospołecznych.

8. Ustalenie pakietu przywilejów.

9. Konsekwencje:

  • Różnice pomiędzy konsekwencją a karą.
  • Rodzaje konsekwencji.
  • Opracowanie szkolnego pakietu konsekwencji.

10. System Przywilej – Zasada – Konsekwencja.

11. Klasowy Kodeks Złości.

12. SSB a wybuch złości.

13. SSB nie działa?! → modyfikacja systemu krok po kroku.

14. Szkolne działania interwencyjne → indywidualne i grupowe interwencje na terenie szkoły.

15. Praca z nauczycielami w ramach SSB

16. Praca z rodzicami w ramach SSB

Forma prowadzenia zajęć: szkolenie prowadzone jest metodą warsztatową. Uczestnicy zajęć będą tworzyli system w oparciu o podawane przez siebie przykłady niepożądanych, nieakceptowanych zachowań występujących na terenie placówki.

Każdy uczestnik szkolenia dostanie bogaty zestaw materiałów, oraz certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu terapii poznawczo-behawioralnej.
Poza Schematami
Szkolenia i Superwizje
Dział szkoleń
poniedziałek-piątek:
9:00-16:00
500 340 899
a.leszko poza-schematami.pl
Numer konta bankowego
71 1140 2004 0000 3602 7582 9931
mBank
Newsletter
Zapraszamy do zapisu na newsletter, dzięki któremu nie przegapisz żadnych ważnych informacji.
Zapisz się na newsletter